Praktisk informasjon

Skal du flytte ut? Les sjekkliste for utflytting nederst på siden.

Praktisk informasjon til leietakere i Tullins gate 4 eller Kirkeveien 108:

Nøkler

Alle leiligheter får minimum to sett med nøkler og hybler får minimum et sett med nøkler. Dersom det bor tre eller flere i leiligheten får dere et sett pr. person. Et sett inneholder en nøkkel til ytterdør/kjellerdører og en nøkkel til leiligheten. I tillegg får leiligheten minimum en postnøkkel og minimum en nøkkel til reservasjon av tider for bruk av vaskemaskin i vaskekjeller. Hengelås til kjellerbod må du skaffe selv.

Har du låst deg ute fra leiligheten? Kontakt portneren i blokka du bor i, han har nøkler til alle leilighetene. Mister du en nøkkel og trenger ny? Ta kontakt med utleier på eiendom@nlm.no.

Priser for nye nøkler pr. 01.10.2018:

  • Ytterdør/fellesareal: 380,-
  • Leilighetsdør: 300,-
  • Postnøkkel: 300,-
  • Vaskenøkkel: 150,-

Faktura blir sendt til kontraktshaver for leiligheten du bor i.

Strøm

Elektrisiteten til leiligheten din består av to ting, nettleie og strøm. Bestiller du ikke dette kommer Hafslund Nett og stenger strømmen. Strøm og nettleie må opprettes på overtagelsesdato – dette er leietakers eget ansvar.

  • Nettleie bestilles av Hafslund Nett. Klikk her for å bestille nettleie.
  • Strømavtale kan du selv velge leverandør av. Det kan feks. være Fjordkraft, Norgesenergi, Hafslund Strøm etc. Sjekk ut forbrukerrådets uavhengige portal for å finne en strømleverandør som passer deg: Strømpris

Sikringsskapet til leiligheten finner du ute i oppgangen, i samme etasje som leiligheten.

Internett og TV

I både Kirkeveien 108 og Tullins gate 4 er det installert fiber fra HomeNet.   Alle leiligheter er utstyrt med en hjemmesentral som har innebygget trådløst nettverk slik at du raskt kommer deg på nett. Ønsker du å bruke egen trådløs router benytter du port 1 eller 2 på sentralen. Port 3 og 4 er for ekstern TV-dekoder.

Ønsker du TV-signaler inn i stua er det muligheter for dette. Fiberleverandøren HomeNet formidler TV gjennom hjemmesentralen. Alt du trenger er et abonnement og en tv-dekoder fra RiksTV, Viasat eller SnapTV.

OBS! Ved bestilling må du oppgi korrekt adresse/bolignummer til din leilighet. Denne står oppe i hjørnet på leilighetsdøren din. Det stemmer ikke alltid med leilighetsnummer som brukes til daglig. For eksempel har leilighet 806 i Kirkeveien 108 adresse: «Kirkeveien 108C H0801» Dette på grunn av at det er den første leiligheten til venstre for inngangsdøren i 8. etg. i oppgang C.

Priser og bestilling:

Internett:

  • Internett 100/100 mbps kr 299,- per mnd.
  • Internett 500/500 mpbs kr 399,- per mnd.
  • Internett Unlimited 1000 (opptil 1000mpbs) kr 499,- per mnd.

Bestilles av HomeNet på telefon 38 99 01 00

Riks TV:

  • Riks TV Favoritter IP kr 199,- per mnd.
  • Riks TV Basis IP kr 299,- per mnd.
  • Riks TV Rikspakken IP kr 399,- per mnd.

Bestilles hos Riks TV på telefon 21 02 27 13

Viasat

  • Viasat Mini kr 199,- per mnd.
  • Viasat Basis kr 299,- per mnd.

Bestilles hos Viasat på telefon 21 95 28 28

Snap TV:

  • Snap TV Basic kr 236,- per mnd.
  • Snap Tv Plus kr 312,- per mnd.

Bestilles av HomeNet på telefon 38 99 01 00

Obs! Noen av abonnementene kan ha 12 mnd. avtalebinding og kostnad for dekoder kan komme i tillegg. 

Søppel

Vi har sortering av papp/papir, plast, matavfall og restavfall. Blå poser til plast og grønne til matavfall – disse kan hentes på alle dagligvarebutikker gratis. Restavfall skal kastes i vanlige handleposer. Det er ikke lov å kaste større poser enn dette i våre søppeldunker, heller ikke løse gjenstander. Store søppelsekker eller annet søppel/gjenstander skal kastes på kommunen sin nærmeste gjenbruksstasjon – det er stort sett gratis for private. Brukende utstyr, møbler og klær oppfordrer vi å gi til lokale gjenbruksbutikker. Er du usikker på hvordan avfallet skal sorteres? Last ned denne oversikten. Hensatte gjenstader og søppel blir blir ilagt gebyr med bøter på kr. 1000,-. Glass og metall skal også leveres til gjenvinning.

Sentralvarme og varmtvann

Inkl. i leieprisen er sentralvarme og varmtvann til leiligheten. Alle leiligheter har radiatorovner som varmes opp med fjernvarme fra Fortum Varme. Varmtvannet blir også varmet opp fra samme leverandør.Utleier kan ikke garantere at installerte varmekilder er tilstrekkelig i kuldeperioden. Opplever du at radiatorovnene har ujevn temperatur kan det være lurt å lufte ovnen.

Endring av beboere

Dersom det flytter inn/ut personer av din leilighet skal dette meldes til utleier. Utleier må ha kontroll på hvem som bor i de forskjellige leilighetene. Send inn fullt navn, epost og mobilnummer på alle beboere til eiendom@nlm.no.

Parkering

I Tullins gate 4 og Kirkeveien 108 er det ingen gjesteparkering. Vi henviser til områdets gateparkering. Ønsker du å leie parkeringsplass i/ved blokka sjekk ut denne siden for registrering på venteliste.

Forsikring

Alle leietakere må ordne egen innboforsikring. Utleier har forsikring på bygget, men ikke på dine eiendeler om de blir skadet. Det er leietaker som må ha forsikring for veggedyr, da dette ikke gjør skade på bygningsmassen.

Faktura

Faktura betales den 1. i hver måned og blir sendt ut på e-post 14 dager før forfall. Husk å bruk riktig KID ved betaling. Avtalegiro eller e-faktura i nettbanken er foreløpig ikke mulig. Vår leverandør sier at dette er noe de jobber med å løse.

 


 

S j e k k l i s t e   f  o r   u t f l y t t i n g:

 

  • Hele leiligheten skal vaskes grundig. Husk spesielt: Under/bak dusjkabinett.
  • Si opp internett og TV-abonnement. Har du avtalebinding på dette er det mulig å overføre dette på neste leietaker. Dette er ditt ansvar å avklare og evt. si opp.
  • Si opp strømavtale og nettleie. Klikk her for å si opp nettleie. Dette er ditt ansvar. Ta bilde av strømmåler på siste dag for å dokumentere målerstanden.
  • Tøm bod.
  • Ta en siste sjekk i postkassen før du leverer fra deg nøklene. Fjern navn på postkasse.
  • Alle nøkler skal leveres inn til utleier. Nøkler skal ikke leveres direkte til neste leietaker.
  • Ingen møbler skal følge leiligheten, avklar dette med utleier.
  • Husk å melde flytting hos Skatteetaten og adresseendring hos Posten. (Da får du to mnd gratis omadressering av post.)
  • Overlevering av leilighet skjer senest siste dag i måneden kl. 12.00. Med mindre annet er avtalt med utleier.