Skal du flytte ut? Les sjekkliste for utflytting nederst på siden.
Praktisk informasjon til leietakere i Tullins gate 4 eller Kirkeveien 108:
Nøkler
Alle leiligheter får minimum to sett med nøkler og hybler får minimum et sett med nøkler. Dersom det bor tre eller flere i leiligheten får dere et sett pr. person. Et sett inneholder en nøkkel til ytterdør/kjellerdører og en nøkkel til leiligheten. I tillegg får leiligheten minimum en postnøkkel og minimum en nøkkel til reservasjon av tider for bruk av vaskemaskin i vaskekjeller. Hengelås til kjellerbod må du skaffe selv.
Har du låst deg ute fra leiligheten? Kontakt portneren i blokka du bor i, han har nøkler til alle leilighetene. Mister du en nøkkel og trenger ny? Ta kontakt med utleier på eiendom@nlm.no.
Priser for nye nøkler pr. Januar 2022:
- Ytterdør/fellesareal: 400,-
- Leilighetsdør: 300,-
- Postnøkkel: 300,-
Faktura blir sendt til kontraktshaver for leiligheten du bor i.
Strøm
Strømavtale skal opprettes på overtagelsesdag – dette er leietakers ansvar. Bestiller du ikke dette kommer Elvia og stenger strømmen.
- Sjekk ut strompris.no for å finne en strømleverandør som passer deg.
Sikringsskapet til leiligheten finner du ute i oppgangen, i samme etasje som leiligheten.
Internett og TV
I både Kirkeveien 108 og Tullins gate 4 er det installert fiber fra HomeNet. Her kan du som beboer kjøpe internett og/eller TV-abonnement. Dette er helt valgfritt og ordnes/betales av deg som leietaker. Alle leiligheter er utstyrt med en hjemmesentral og trådløst nettverk slik at du raskt kommer deg på nett, dette ordner du når du selv vil enten før, under eller etter innflyttning. Ved bestilling av internett er man på nett samme dag – man trenger i utgangspunktet ikke ekstra eller eget utstyr. Ønsker du å bruke egen trådløs router benytter du port 1 eller 2 (frakoble da AirTies-boksen) på sentralen. Port 3 og 4 er for ekstern TV-dekoder.
Ønsker du TV-signaler inn i stua er det muligheter for dette. Fiberleverandøren HomeNet formidler TV gjennom hjemmesentralen. Alt du trenger er et abonnement og en tv-dekoder fra den leverandøren HomeNet har avtale med. Husk at noen av TV-abonnementene kan ha 12 mnd. avtalebinding og kostnad for dekoder kan komme i tillegg.
Bestille Tv eller internett? Ta kontakt med med HomeNet Kundeservice for å få informasjon om alternativer og priser.
OBS! Ved bestilling av både internett og TV må du oppgi korrekt adresse/bolignummer til din leilighet. Denne står oppe i hjørnet på leilighetsdøren din. Det stemmer ikke alltid med leilighetsnummer som brukes til daglig. For eksempel har leilighet 806 i Kirkeveien 108 adresse: «Kirkeveien 108C H0801» Dette på grunn av at det er den første leiligheten til venstre for inngangsdøren i 8. etg. i oppgang C.
Søppel
Vi har sortering av papp/papir, plast, matavfall og restavfall. Blå poser til plast og grønne til matavfall – disse kan hentes på alle dagligvarebutikker gratis. Restavfall skal kastes i vanlige handleposer. Det er ikke lov å kaste større poser enn dette i våre søppeldunker, heller ikke løse gjenstander. Store søppelsekker eller annet søppel/gjenstander skal kastes på kommunen sin nærmeste gjenbruksstasjon – det er stort sett gratis for private. Brukende utstyr, møbler og klær oppfordrer vi å gi til lokale gjenbruksbutikker. Er du usikker på hvordan avfallet skal sorteres? Last ned denne oversikten. Hensatte gjenstander og søppel blir blir ilagt gebyr med bøter på kr. 1000,-. Glass og metall skal også leveres til gjenvinning.
Fellesvaskeri
Inkl. i leieprisen er tilgang til fellesvaskeri og tørkerom i kjelleren. Man reserverer vasketid med nøkkel og lås som inneholder ditt leilighetsnummer. Vær vennlige å respekter andres vasketid. Alle som bruker fellesvaskeriet skal bruke lås for å resevere vasketid. Lapper er ikke tillatt å bruke for å reservere vasketid. Se regler som henger oppslått i fellesvaskeriet. Har du ikke vaskenøkkel? Kontakt utleier på eiendom@nlm.no
Sentralvarme og varmtvann
Inkl. i leieprisen er sentralvarme og varmtvann til leiligheten. Alle leiligheter har radiatorovner som varmes opp med fjernvarme fra Fortum Varme. Varmtvannet blir også varmet opp fra samme leverandør. Utleier kan ikke garantere at installerte varmekilder er tilstrekkelig i kuldeperioden. Opplever du at radiatorovnene har ujevn temperatur kan det være lurt å lufte ovnen.
Endring av beboere
Dersom det flytter inn/ut personer av din leilighet skal dette meldes til utleier. Utleier må ha kontroll på hvem som bor i de forskjellige leilighetene. Send inn fullt navn, epost og mobilnummer på alle beboere til eiendom@nlm.no.
Parkering
I Tullins gate 4 og Kirkeveien 108 er det ingen gjesteparkering. Vi henviser til områdets gateparkering. Ønsker du å leie parkeringsplass i/ved blokka sjekk ut denne siden for registrering på venteliste.
Forsikring
Alle leietakere må ordne egen innboforsikring. Utleier har forsikring på bygget, men ikke på dine eiendeler om de blir skadet. Det er leietaker som må ha forsikring for eksempelvis veggedyr og skjeggkre, da dette ikke gjør skade på bygningsmassen.
Faktura
Faktura betales den 1. i hver måned og blir sendt ut på e-post og sms 14 dager før forfall. Husk å bruk riktig KID ved betaling. Avtalegiro er mulig å opprette. Se informasjon i fakturamail. Det er fast KID hver måned slik at det også er mulig å legge inn fast overføring i nettbanken dersom det er mer ønskelig.
S j e k k l i s t e f o r u t f l y t t i n g:
- Hele leiligheten skal vaskes grundig. Husk spesielt:
- Under/bak dusjkabinett. Dette kan dras frem, platene foran dusjkaret kan ofte løftes av for å komme til under. Husk at avløpsrøret til dusjen må settes inn skikkelig etter flytting av kabinettet – det kan være lurt å dobbelsjekke at det ikke er lekkasjer i sluk/rør som går ut av dusjen etter flytting av kabinett.
- Sluk i gulv på badet skal åpnes og renses/vaskes manuelt
- Vannlås under vasken på bad og kjøkken skal demonteres og renses.
- Bak og inni evt. hvitevarer.
- Alle vinduer skal vaskes utvendig og innvendig
- Alle klesskap skal vaskes innvendig og utvendig.
- Kjøkkenvifta og fettfilteret i vifta skal vaskes/renses
- Vask skal godkjennes av utleier før overlevering av leilighet. Dersom leiligheten ikke er godkjent vasket innen avtalt tid og leietaker da forsinker overtakelsesprosessen, kan utleier kalle inn vaskebyrå på leietakers regning.
- Si opp internett og TV-abonnement. Har du avtalebinding på dette er det mulig å overføre dette på neste leietaker. Dette er ditt ansvar å avklare og evt. si opp. Det er også leietakers ansvar å evt returnere tv-dekoder eller annet utstyr. Hjemmesentral og AirTies-boks skal følge leiligheten (se bilde lenger oppe på siden).
- Si opp strømavtale. Dette er ditt ansvar. Ta bilde av strømmåler på siste dag for å dokumentere målerstanden.
- Tøm ALT i boden og rengjør denne.
- Ta en siste sjekk i postkassen før du leverer fra deg nøklene. Fjern navn på postkasse.
- Alle nøkler skal leveres inn til utleier. Nøkler skal ikke leveres direkte til neste leietaker.
- Ingen møbler skal følge leiligheten, er du i tvil avklar dette med utleier.
- Husk å melde flytting hos Skatteetaten og adresseendring hos Posten. (Da får du to mnd gratis omadressering av post.)
- Overlevering av leilighet skjer senest siste dag i måneden kl. 12.00. Med mindre annet er avtalt med utleier.